Reklam verenler ticari reklamlarında kendi ürün ve - veya
hizmetlerini anlatmak yanında kimi zaman, rakipleri ile bağlantı
kurarak, kendisinin rakiplerinden daha iyi olduğunu de belirtecek şekilde
reklam yapabilir. Bu türden reklamlara karşılaştırmalı reklam denmektedir.
Karşılaştırmalı reklamda önemli olan açık ya da örtülü şekilde rakip ile veya
rakibe ait mal veya hizmet ile bir bağlantı kurulmuş olmasıdır.
Karşılaştırmalı reklam, bilinenin aksine hukukumuzda yasak
değildir. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 16. maddesinde
karşılaştırmalı reklama açıkça izin verilmiş ve bu husus Ticari Reklam ve
İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’ in 11.
maddesinde düzenlenerek, karşılaştırmalı reklam yaparken uyulması gereken
kurallar belirlenmiştir.
Bu doğrultuda reklamda; karşılaştırılan mal/hizmet veya marka
adının belirtilmemesi, karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı nitelikte ve
özellikte olması veya aynı istek ve ihtiyaca cevap vermesi ve yapılan reklamın
dürüst rekabet ilkelerine uygun olması esastır. Bu esaslara aykırı şekilde
yapılan karşılaştırmalı reklamlar yasaklanmıştır.
Karşılaştırmalı reklam bir çok değişik şekilde karşımıza
çıkmaktadır. Firmalar, kimi zaman reklamlarında doğrudan karşılaştırmaya
gidebilmektedirler. Bu tür reklamlar, karşılaştırılan mal ya da hizmetin kime
ait olduğunun, rakibin ya da rakip ile ilgili bariz bir tanıtma işaretinin
açıkça belirtildiği reklamlardır. Reklam Yönetmeliği’nin 11. maddesinde
karşılaştırmalı reklamların ancak karşılaştırılan mal, hizmet veya marka adının
belirtilmemesi şartıyla yapılabileceğine ilişkin düzenleme bulunması, doğrudan
karşılaştırmalı reklam yapılmasını imkansız kılmaktadır.
Süperlatif reklamlar ise daha farklı bir karşılaştırmalı reklam
türüdür. Bu tip reklamlarda belli bir rakip bulunmamaktadır. Reklam verenlerin
daha çok dikkat toplamak amacıyla, reklamlarında, “en iyi, birinci, en
kaliteli, tek vs.” gibi ibareler kullanarak yaptıkları reklamlardır.
Bu tür reklamlarda dolaylı karşılaştırma söz konusudur ve
hukukumuzda bu konuda herhangi bir yasaklama mevcut değildir. Ancak reklamdaki
iddianın somut, gerçek ve kanıtlanabilir olması gerekmektedir. Çünkü
genel bir iddia tüketiciyi aldatıcı niteliktedir. Bu türden reklamların
denetiminde Reklam Kurulu son derece katı bir tutum sergilemekte ve reklam veren
tarafından iddianın hiçbir şüpheye yer bırakmayacak şeklide kanıtlanmasını
beklemektedir.
Bunların yanında bir de reklam yolu ile rakipler arasında olumlu
veya olumsuz karşılaştırma yapılabilir. Olumlu
karşılaştırmada; reklam veren, rakibinin tüketicilerin gözündeki olumlu
etkisinden faydalanmaktadır. “x gibi kalitelidir” veya “aynı x gibi” şeklinde
çoğaltılabilecek ifadeler olumlu karşılaştırmaya örnektir.
Olumsuz karşılaştırma ise reklam verenin rakibinin mal ve/veya
hizmetlerini açıkça kötüleyerek kendisinin daha iyi olduğunu ortaya koyduğu
reklamlardır ki, bu türden reklamlar açık şekilde yönetmelik hükümlerine aykırı
olduğu gibi aynı zamanda haksız rekabet de oluşturmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder