24 Nisan 2019 Çarşamba

Türk Markalarının İlginç Logo Hikayeleri

İstanbul Belediyesi Logo
24 Şubat 1969, dönemin İstanbul Valiliği şehri temsil edecek ambleme karar vermek için bir yarışma düzenler. Yarışmada bir sürpriz yaşanır! İki kıtayı birbirine bağlayan boğaz, İstanbul’un meşhur surları, cami minareleri ile şehrin yedi tepe üzerinde kuruluşunu sembolize eden amblem aynı anda birincilik, ikincilik ve üçüncülüğü kazanarak eser sahibi grafik sanatçısı Metin Edremit’e 18 bin lira kazandırır.
Ziraat Bankası Logo
Oğuz Turan, Ayhan Akalp yada İlhap Hulusi Görey, internette Ziraat Bankası logo tasarımcısı ile ilgili çok fazla yanlış bilgi bulabilirsiniz. Bir çok sitede logonun tasarımcısı olarak İlhap Hulusi geçer fakat bu yanlış bir bilgidir. Ziraat Bankası 1960’ların başında yeni logo arayışındayken bir yarışma düzenler ve Ayhan Akalp’in günümüzde halen kullanılmakta olan logosu birinciliği elde eder. Z ve B harflerinin birbiriyle uyumundan ortaya çıkan başak figürünün muhteşem ahengi, binlerce yıldır ziraatçılık, buğday ile simgelenmesini kullanarak hedef kitlesiyle kolay iletişim kurması ve tipografik olarak eksiksiz çözülmüş olması Ziraat Bankası logosunu hızlı bir şekilde ölümsüz eserler arasında yer almasını sağlıyor. 2012 güncellenme projesi sırasında Ziraat Bankası logosundan TC harfleri kaldırdı, fontu değiştirildi, modernleşti ve Ziraat kelimesi kalın yazılarak daha ön plana çıkarılarak günümüzdeki son halini almış oldu.
THY Logo
Ülkemizin tanıtımında büyük role sahip THY, 20 Mayıs 1933'de T.C. Devlet Hava Yolları ismiyle kurulur. 1956 yılında ise Türk Hava Yolları olarak değiştirilip uluslararası arenada Turkish Airlines olarak kullanılmaya başlanır. Devlet Hava Yollarının kurulduğu ilk yıllardaki logosu bana gore biraz tartışmalı. Lufthansa Turnası ve Devlet Hava yollarının kuşunu yan yana koyduğumuzda benzerlik hemen göze çarpıyor. Esinlenmenin ötesinde bir durum olduğu aşikar. 1956 yılında Türk Hava Yolları THY olarak isim değiştirdikten sonra, THY ismine hız efekti ekledikleri bir logoyu kullanmaya başlarlar. Fakat logonun bu haline pek alışamamış olmalılar, 1956 yılında yeni bir logoya sahip olmak için yarışma düzenlerler. Mesut Manioğlu’nun Yaban Kazı figürü yarışmayı kazanmasının ardından hız efektli THY logotype ve yaban kazı bir arada kullanılmaya başlanır. 1986 yılında amblemden THY yazısı çıkarılarak sadeleşmeye gidilir ve 2000’li yılların başında uluslararası kimlik kazandırmak için THY logosu Bülent Erkmen’e emanet edilir. Yeni yazı karakteri, daha doygun bir mavi renk ve dairesel amblemdeki 3 boyutlu görüm ile son halini alır ve göklerdeki yeni macerasın başlar.
Petrol Ofisi
Atatürk Cumhuriyeti kurmasıyla birlikte Bozkurt simgesini günlük yaşamda görünür kılabilmek ve yurttaşlarda bu konuda merak uyandırmak için büyük çaba harcamış. Örneğin, Türk Lirası, posta pulları, sigara paketlerine Bozkurt resmi koydurmuş, ilk yolcu gemisine Bozkurt adı konulmasını önermiş. Tüm bunların yanında, küçük Türk izcilere yavru kurt adını koymuştur.
Petrol Ofisi’nin ilk genel müdürü Talha Sabuncu, Türk mitolojisinin temel figürlerinden olan dişi kurt Asena’yı, kurumun logosunda kullanmaya karar vermiş. Eli bu tür işlere yatkın olduğu için de dişleri arasından kıvrımlı dili görünen bir kurt çizimi yapan Talha Bey bu çizimi kırmızı bir halka içine alıyor. Türkiye’nin en büyük kurumlarından birinin logosu böylece doğmuş oluyordu. Kurulduğu günden bugüne bir çok küçük değişim yaşayan logo, kurt simgesinin “o” harfinin içinde bulunduğu versiyonu, 2000 yılında Bülent Erkmen’in kurucusu olduğu BEK Tasarım tarafından yapılmıştır. 2012 yılından itibaren de Medina Turgul Reklam Ajansı’nın yeni logo tasarımı kullanılmaya başlandı. Logonun kendi renk alanı bir çerçeve oluşturuyordu, dörtgenin iki köşesiyse, dinamizm etkisini vurgulamak için yuvarlatılmıştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder